26-07-2017

Dichtman dicht (130317 - 260717)

Kies (130317)

Politiek
Een metafoor
Of matte matador

Stemhok
Open boek
Gordijnen blijven gesloten

Paspoort
Geen gezicht
Na negen jaar

Vouw
In stembiljet
Haast anderhalve meter

Partij
Niet gevonden
Op de achterkant

Geslacht
Man vrouw
Ik kies onzijdig

Keuze
Is reuze
Reeds gisteren gemaakt

Zweven?
Wiet nodig?
Voor vrije teelt

Vrijheid
Op reis
Diep in Turkije

Enclave
Nederlands getint
Niemand die verkiest

Stem
Ja stem
Af op ander

Demo
Cratietherapie
Kostelijk voor niets

Geloof
In jezelf
In eigen kunnen

Samen
De wereld
Behoeden met elkaar

Chapeau
Groen licht
In rode avondschemer

Blauw
En paars
Nooit meer middelen

Lang
Lang leve
Lang leve vrijheid

Advies
Niet nodig
We weten wel

Rood
Gerafeld potlood
En zonder gum

Hok
Zwart omlijnd
Gevuld met kruis

Hart
Bloedend hart
Kloppend in vingers

Kies
De keuze
Die goed voelt


Mata Hari naar Daktari (20-03-2017)

Mata Hari naar Daktari,
Pipo de Clown of Mamalou?
Lawrence! Hij kijkt scheel!
Het zijn blote dames, die ik aanbeveel!


Lentekramp (280317)

Er trekt iets aan mijn ingewanden
Lasso's van ongenoegen sluiten emoties af
Acute hartstilstand
Oorlog in gedachten
Hersencellen strijden om gelijk
In een volledig niets banen ze zich onmogelijke wegen

File, stilstand in mijn donkere brein
Niemand, maar dan ook niemand wil daar toeven
Zwarte galgeur ontsnapt aan lijf en leden
Kramp kroelt in de maag
Mijn hele lichaam hoest
Het doet ongelofelijk veel pijn

Huid stottert, haren rijzen
Mijn schedelpan staat op exploderen
Daar helpt geen aspirientje tegen
Pleisters plakken is zinloos
Lijm laat los en bloed drukt door het plastic
Droog is de mond, hij vraagt om water

Gehemelte plakt, zuigt en klakt
De tong drukt als een leren baksteen tegen tandvlees en gebit
Ik kauw witte pasta en sappig zuig ik menthol binnen
Kleine explosies in luchtwegen en hersenkamers
Frisse moed dringt door tot in mijn tenen
Een metamorfose vindt langzaam plaats

Zon zweeft door mijn zware ziel
Het is vreugde die mijn hart doet openspringen
Quicksteps in mijn ganse lijf
Wals en polka op mijn heupen
Lambada's in mijn buik
Tango, salsa in mijn nek

Tenen voeten staan niet langer stil
Handen vingers doen wat ik niet wil
Armen benen slaan spaghetti in de lucht
Vieren vrijheid, bannen tucht.
Hunkeren, dansen, zoenen, vrijen
Laat passie, liefde maar gedijen


Sjaak Mus (040417)

Zwoel en troel
Zweeft in kraaiennest
Een dappere dodo

Kruit verschoten
Lap voor oog
Haak aan spaakbeen

Kielhalen
Bovenste beste
Opdat gedronken wordt

Zeeschuim
Bommen en granaten
Haddockhoop

Graf zonder aarde
Redding zonder boei
Rust in golfslag

Jack Mus
Moest niks
Hij zegevierde

Slaaf van schip
Hardnekkig stuurs
Vermoord in vooronder


Merelnijd (210417)

Lente in de tuin
Zwarte strijd
Veren fladderen
Aan vleugels

Nek diep gebogen in hals
Gehurkt de kont
Diep in de grond
Kleine kwispeling

Gele ogen spieden
Gele snavel pikt
Pieren in en uit het zand
Heb je dan geen honger?

Fluister geilheid
In mijn schelploos oor
Opdat de aarde bevriest
Voor heel even

Staart omhoog
Staart omlaag
Merelnijd
Vervlogen


Kuit (150517)

In minuut een
Schiet hij kuit

Uit de bocht
Helaas de ander

In minuut elf
Wordt hij held

Helaas geen grip
Wiel eraf gereden

Penalty, weer raak
Alles in drie

Is gewoon pech
Volgende keer beter

Coolsingel wordt gek
De Kuip explodeert

Max buigt diep
De lange lummel

Kuit schiet kuit
Hangt in tribune

Groeten uit Barcelona
Vanuit solide bolide

Hand in hand
Voor Feyenoord een

Hasta la vista
No tengo dinero


Roze Tom (230517)

Okker, Okker, okkernoten
Cooper, Cooper, minicooper

Tube, tube, lekke tube
Tuba, tuba, hoempapa

Flits, flats, keihard omlaag
Zwets, zweet, langzaam omhoog

Giro giraal
Finish aan de haal

Nog vijf, tien, vijftien meter te gaan tot aan de streep.
Blijf nou toch eens liggen verrekte meet.

Honger, honger, nok nok
Zonnestralen in de nek

Klop, klop, who's there
Hallu voor de ogen

Fietsval
Sta op!

Ze komen eraan
Va bene, va bene

Trek aan het stuur
Krom de rug

Gaan met die benen
Ar rief ie dertie

Uit het zadel nu
Roze glimt de bilnaad

Vanuit de tenen een kreun
Bloed spat uit de ogen

Tong hangt uit Tom
Tom, Tom, Tòòòmmmmm

Niet bijten, niet bijten
Stouwen

Dwars door de streep
Wees gegroet hoog in de lucht

Losse handen
Hart loopt over

Nooit meer alleen
Lang leve de zege

Tom van de Molen
Wiekt meisjes van het podium

Een lange arm omvat de beker
Champagne van Joke bruist

Roze, alles is roze
Roze Tom


Erotisch vingergedicht (120617)

Ik dicht
Met vingers
Geen woorden

Wijsvinger duim
Pink ertussen
Nauwelijks pijn

Ringvinger haakt
Middelvinger omhoog
Kut

Strak open
De rechterhand
Gespreide vingers

Linkerhand krampt
Vingers smeken
Laat los

Maar wat?
Lucht happen
Duim dikt

Pink schatert
Middelvinger lacht
Wijsvinger buldert

Ringvinger huilt
Weg ring
Ringweg eindigt

Pijnlijke scheiding
Huwelijk gestrand
Gezellig vrij

Vrij gezellig
Handen vrij
Onder lakens

Handen shaken
Benen trillen
Vingers jeuken

Kom klaar
Handje vol
Vingers plakken

Wijsvinger wijst
Buurvrouw komt
Op middelvinger

Dansende duimen
Likkende vingers
Zuigende pinken

Vuist knijpt
Hand schudt
Mond pijpt

Tong wangt
Wang tongt
Zilte mondexplosie

Lady Pink
Opent duim
Ringt vinger

Shake hand
Loose fingers
Happy ending


Dichter bij de zon (240717)

Bloedje heet
Vingers opgezet
Woorden zweten
Letters smelten
Brandend papier

Bloedje heet hij
Vingers opgezet gespreid
Woorden zweten zinnen
Letters smelten dicht
Brandend papier rookt

Bloedje heet hij altijd
Vingers opgezet gespreid gezwollen
Woorden zweten zinnen zeiknat
Letters smelten dicht aaneen
Brandend papier rookt altijd

Dichter dicht kwantitatief dichtbij zon
Wat kan een dichter zweten
Met vingers opgezet gespreid gezwollen
Letters smelt hij dicht aaneen
Brandend papier rookt altijd stevig

Kan hij dichter, nog dichterbij zon?
Zweten zoals een dichter zweten kan?
Met vingers gespreid, opgezet gezwollen, witheet
Letters smelten dicht aaneen tot vers?
Op altijd stevig rokend brandend papier?

Gloeiendhete zongedichten schieten uit een brandende hemel
Bloedjegeil zoeken zij dorstig naar enthousiast publiek
Om geproefd, gelezen, gehoord, geduid te worden
Zeven dagen lang vierentwintig uur per dag
Dichter bij de zon wil hij blijven


Zonnen (260717)

Zonnen zwemmen in mijn hoofd
Houden het hoofd amper boven water
Ze mogen niet verdrinken

Zonnen zwemmen in mijn hoofd
Ogen stralen, oren gloeien
Hersens koken

Zonnen zwemmen in mijn hoofd
Zetten manen klem
In het diepe duister

Nog even en ik ontwaak
Uit dagdromen die nooit zwijgen
Die eigenlijk niemand wil horen

Zonnen willen zonnen
Eeuwig branden
Onophoudelijk

Zonnen zwemmen in mijn hoofd
Verwarmen mijn gemoed
En stomen mijn gedachten

Mag ik nog heel even slapen
Op mijn zachte deken
Zonlief?

Dichterbij kan ik niet komen
Mijn hart brandt uit mijn borst
Ik mag niet verdrinken

In weemoed noch verlangen
In brandende liefde
In zon noch schaduw